Lydnadsträning

Nu är ett tränings/tävlingsteam för collies på gång här uppe i norr, känns väldigt roligt!  Hoppas att det blir något av detta, både roligt och bra att vara ett gäng som tränar och tävlar. Motivation, kunskap, sällskap... Ja, det finns mycket att vinna på lite samarbete och samvaro! Jag och Ann-Sofie har pratat en del om detta och vi har stora, fina drömmar (som till exempel innefattar att det vore väldans coolt att ha tröjor eller skaljackor med tryck på, som bland annat agilityfolket har...)!

Jag och Guldus är ju väldigt lika varandra på det sättet att vi är lätta att motivera om det rör sig om något hyfsat roligt i alla fall (är det däremot kloklippning för Guldus eller skolarbete för mig, har vi lite knepigare med att hitta motivationen...) Detta gör såklart att minsta samtal om lydnadsträning/tävling leder till att jag inte kan låta bli att ta med mig Guldus ut och träna. Så vad har denna 22-åring pysslat med ikväll, lördagkväll? Jag har varit ute på en lagomt snöig hockeyplan och tränat min Guldklimp såklart!


Vi körde ett axplock av momenten ur lydnadsettan:

Vi började med fritt följ (jag vet att det egentligen ska vara linförighet, men kombinationen vinterjacka, vantar, belöningsgodis + leksak gjorde att jag plockade av kopplet på en gång, orkade inte ha ännu en sak att hålla reda på). Han vet att han ska sitta i position när jag är stilla/stannar, och gör det ganska bra för det mesta. Däremot måste vi jobba på positionen vid gång, han har en tendens att börja kolla sig omkring vilket gör att han plötsligt kan vara en meter ifrån mig, för att sedan pendla tillbaka, och bort igen... Det ska snyggas till helt enkelt! En bra grund tycker jag ändå att vi har, för även om det kanske inte ser proffsigt ut, vet han ju i alla fall att det är min vänstra sida han ska vara på....

Sen körde vi en blandad kompott av roligheter, dvs sånt som både Guldus och jag tycker är skojigare än fritt följ. Platsliggning skötte han finfint, vilket dock inte är så svårt när det inte är andra hundar med.  Läggande (under gång) går bättre och bättre, han har förstått att han faktiskt ska lägga sig trots att matte stegar vidare. Nu ska vi bara få det att gå snabbare och i samma veva träna bort den skeptiska minen han har ("...alltså? ...Menar du typ... öhm, att jag ska lägga mig? Nu? ...är du helt säker?")

Efter detta körde vi inkallning, det var nog det första momentet ur lydnaden jag lärde honom, så det sitter bra. Har börjat jobba på det den senaste tiden igen, för att få upp lite tempo och göra honom mer alert. Varierar genom att ibland köra inkallning med ställande (vilket kommer först i lydnadsklass 2 / högre klass bruks), inte för ofta, men någon gång mellan varven. Det känns som att han blir mer fokuserad, så att det inte blir slentrianmässigt tassande till position.


När jag tränar brukar jag för det mesta variera godbit med lek, Guldus uppskattar båda fantastiskt mycket, och jag upplever att han är mer "vaken" när han inte vet vilken belöning som ska komma (sen lämpar dom sig även olika bra i olika situationer). Jag vill faktiskt också påstå att hans inställning blir olika av dom olika belöningarna, lite såhär:

Godbit
Guldus blir väldigt skärpt och har bra fokus, dock inte alltid på mig...


Jokkmokk i februari, Guldus har stenkoll - på korvbiten jag håller i...


Lek
Guldus har stenkoll på mig och blir positiv/glad, dock tar det ibland orimligt lång tid (beroende på moment)


Dålig bild från juni 2010, Guldbusen och matte provar vem som är starkast... (uppenbarligen Guldus, eftersom att jag tappat ena sidan av kampstocken?)



Det var lite kort (eller kanske långt enligt vissa?) om vår lydnadsträning. Imorgon tar vi oss förhoppningsvis till Öjebyn för collieklubbens ridhusträning, det är nästan värt att fara dit bara för att köra platsliggningen när det finns andra hundar!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej på er!

Satt och surfade runt och hamnade här på er sida.

Vad fin han är din Guldus och vad flitiga ni är med ert tränande. Här kommer jag och tassa in fler gånger.Kom gärna in och hälsa på hos oss på vår sida.

Hälsningar Lisa och pojkarna från skåne

2011-02-27 @ 19:47:45
URL: http://http://lisa-saiki.blogspot.com/
Postat av: Ann-Sofie

2x ridhusträning! next sunday tooooo!!

2011-02-27 @ 23:57:58
URL: http://collieforever.blogg.se/
Postat av: Hanna & Guldus

Hej Lisa, kul att du hittade till min blogg! Lyckades inte skriva någon kommentar på din blogg, men klickade runt och njöt av dom härliga bilderna :)

2011-03-01 @ 10:50:49
URL: http://guldus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0