Inoff i Boden

Idag har jag och Guldus varit på inofficiell utställning i Boden - som uppvärming inför "utställnings-säsongen" som börjar om några veckor i Jokkmokk. På dagens utställning var även min syster Ulrica med sin finska lapphund Java (Skailos Caffeböna) och min kompis Emelie med sin dvärgpinscher Tjorven (Terracorsos Louder Than Medea). Tack för trevligt utställningsällskap! Alla tre vovvarna (och deras mattar!) skötte sig fint i ringen och fick HP + BIR.

Utanför ringen var Guldus extremt påfrestande på sin mattes humör. Visst finns det något som kallas tvåårs-trots? Isåfall är det nog den som är på gång, jag kan lova att han var väldigt billig där ett tag! Men i ringen skötte han sig tack och lov helt okej. Ville i och för sig hellre umgås med tiken han mötte i BIR/BIM än springa med tråkiga matte, men domaren Gunilla Berglund skrattade förstående och placerade honom alltså ändå som BIR. Det var förresten ovanligt många collies för att vara en inoff, 6 långhår och 1 korthår! (fördelade på olika klasser)


Guldus kritik var finfin:
"21-mån unghane med ett vackert och rastypiskt uttryck. Välvinklad fram och bak. Flott hals och överlinje. Mycket och vacker päls. Välutvecklad för sin ålder och visas i bra kondition. Sunda rörelser. Glad och trevlig. Välvisad."


Det var inte bara tiken han mötte i ringen som Guldus blev förtjust i, utan även i... Ja, ungefär alla andra han mötte. Speciellt mycket tyckte han om en ung collietik från Flambirds kennel, han slog på stora charmen och hon verkade tycka att han var rätt trevlig också. Kom på att hon är halvsyster till Schack och Kisen.

Tyvärr glömde jag min kamera hemma, så har inga bilder från dagen. Så kan det vara! Men det finns ju gamla utställningsbilder här på bloggen, så ni kan kolla på dom. Bara föreställ er att Guldus har just lite mer päls, och så att hans matte ser ut som ett argt åskmoln bredvid honom, så vet ni ungefär hur bilderna skulle sett ut!

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Tack själva! Det var riktigt trevligt, trots att våra vovvar var lite besvärliga utanför ringen..Lycka till i Jokkmokk!!

2011-01-29 @ 14:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0